HEIDI KRISTIINA
blogi

Mitä on visuaalinen sisällöntuotanto? Valokuvat yrityksen viestintävälineenä sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median viestintä lähtee ihmisestä ja sitä tuotetaan ihmisille. Tavoitetaanko ihmiset myyntipuheilla vai tavoitammeko ihmiset ihmisinä avoimella vuorovaikutteisella keskustelulla ja läpinäkyvällä viestinnällä. Jos itseäni mietin kuluttajana, minuun osuu paremmin jälkimmäinen. Pidän tarinoista ja tunnelmallisista kuvista, pidän siitä kun kuva menee ihon alle ja nostaa hymyn suunpieleen, jolloin esittelen oivaltavan ihanan kuvan myös kumppanilleni tai työkaverille. Tulee se tunne, että tämän palvelun haluan itsekin kokea.

 

Visuaalinen sisällöntuotanto on varmasti terminä monelle tuntematon. Minä halusin ottaa tämän tuntemattoman palasen osaksi palveluitani. Miksikö? Pidän visuaalisesti kauniista ja mietityistä sisällöistä, olen aina ollut kuvien katselija ja viime vuosina myös tarinat kuvien takana ovat herättäneet mielenkiintoni. Tarinoilla on lukijansa ja kuvilla katsojansa. Minulla on palo rakentaa näitä visuaalisia tarinoita katsojille.

 

Visuaalinen sisältö on olennainen osa tänä päivänä somessa viestiessä, kuvat kertovat tarinaa, tunnelmia ja tunnetta. Kuvat tuovat tuotteen/palvelun/yrityksen lähemmäksi kuluttajaa. Kuvat herättävät parhaimmillaan tunteita ja kertovat juuri sitä brändin ydintarinaa ja tarinathan on ihania, eikö vain? Me ihmiset ollaan tosi tärkeässä roolissa rakentaessamme oman yrityksen brändiä, koska me ollaan se brändi. Meillä on oma ääni, jolla me kerrotaan palvelusta. Meillä on oma tapa viestiä yrityksestä. Meillä pitäisi olla suunnitelma, miten ja milloin viestitään yrityksestä. Miksi me viestitään? Mitä me halutaan saavuttaa viestinnällä? Onko sulla suunnitelma?

 

VISUAALINEN SISÄLTÖ

 

Sisällöntuotanto ei ole se helpoin kakku kaikille yrittäjälle. Ongelmana on, miten kertoa omille asiakkaille omissa viestintäkanavissaan tuotteistaan ja vielä niin, että asiakkaat innostuvat ostamaan sen. Haluat kuitenkin, että asiakkaasi näkisivät sinun palvelusi, tuotteesi ja tarinasi, kuten sinä näet. Toivot, että syntyy uusia asiakaskontakteja ja myyntiä. Ja sitten on se toinen juttu, pitäisi olla myös aikaa, osaamista ja työvälineitä tuottaa houkuttelevaa materiaalia, joka näyttää ja kuulostaa sinun tuotteeltasi sekä herättää mahdollisessa asiakkaassa tunteita ja edelleen houkuttelee ostamaan tuotteesi. Visuaalinen sisältö on osa brändiäsi, aika tärkeä osa vielä. Sosiaalisessa mediassa sitoutat parhaiten hyvällä ja suunnitelmallisella visuaalisella sisällöllä, jolle on mietitty tarina taakse. Tosin potkaisen ehkä itseäni nilkkaan, mutta olen myös sitä mieltä, että kännykkäkuvilla on myös paikkansa yrityksen some-viestinnässä. Ne on kuitenkin aitoja taltiointeja juuri siitä hetkestä ja sitouttavat ja ihastuttavat tarinoineen kaikessa autenttisuudessaan.

 

MILTÄ SINUN BRÄNDIn pitäisi NÄYTTÄÄ, tuntua?


Mieti hetki, ota vaikka paperia ja kynä esiin. Jos sinun pitäisi kuvailla brändiäsi kolmella eri sanalla, mitä ne olisi? (Minun olisi luonnonläheinen, lämmin ja helposti lähestyttävä.) Millaisia mielikuvia haluat herättää asiakkaissasi (Minä haluan oman yritykseni olevan ystävällinen, rehellinen ja aito) ? Mitkä ovat yrityksesi arvot, näkyvätkö ne viestinnässäsi? Seuraavaksi voit katsoa omia kotisivujasi, sosiaalisen median kanavia sekä yrityksen esitteitä ja miettiä näyttääkö yrityksesi visuaalisesti sellaiselta mitä olit ajatellut? Puhutko yrityksesi arvojen mukaisesti. Jos vastauksesi on ei, niin tässä kohtaa ojennan käteni ja tarjoan palveluitani. Autan visuaalisen sisällöntuotannon palveluillani sinua kertomaan tarinanne visuaalisesti niin, että se erottuu edukseen sosiaalisessa mediassa, kotisivuilla ja blogissa juuri sillä sinun yrityksen äänellä ja tuoden esiin ne yritykselle tärkeät asiat, jotka toivot asiakkaasi näkevän. Toki tarjoan myös laajemmin kuvauspalveluja esimerkiksi esitteisiin tai laajemmin katsottuna autan myös yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamisessa logosta lähtien. Mutta tämä on tarina erikseen.

 

case: VISUAALISTA SISÄLLÖNTUOTANTOA BLOGIIN JA INSTAGRAMIIN

 

Tämän tekstin ohessa on kuvia, jotka toteutettiin juontaja, sijoitusbloggaaja ja näyttelijä Jasmin Hamidille. Jasmin otti minuun yhteyttä heinäkuussa ja kertoi, että tarvitsisi kuvia Instagramiin kaupallisiin yhteistyöpostauksiin Dermosilin kanssa ja lisäksi oli tarvetta erilaisille fiiliskuville blogiin/instagramiin. Toiveena oli saada kuviin mökkifiilistä ja Dermosilin saunatuotteisiin sopivaa saunatunnelmaa. Kuvaukset toteutettiin yhteydenoton jälkeen aika nopealla aikataululla, koska kaupallisten yhteistyöpostausten julkaisuaikataulut olivat tulossa suht nopeasti. Yhteydenotosta viisi päivää myöhemmin kuvattiin ja tästä kaksi päivää myöhemmin laitoin ensimmäisen vedosgallerian eteenpäin kuvien valintaa varten. Ennen kuvausta tein silmäyksen Jasminin Instagramiin nähdäkseni millaista sisältöä siellä oli jo olemassa, en halunnut että otettavat kuvat poikkeaisi olemassa olevasta kuvavirrasta valtavasti. Tämä oli mukava kuvaus ja näitä teen mielelläni enemmänkin!

Jasminin blogin löydät tästä: Hyvän päivän varalle ja Instagramiin pääset tästä @hamidjasmin .

Kuvitus
Heidi Kristiina logo
Valokuvaaja | Mikkeli | Etelä-Savo | Suomi
142994315